Alexandra Vraciu
Alexandra Vraciu (DEA en Análisis del Discurso, Université Paris 12; Doctorado en Lengua y Lingüística Inglesa, Universitat Autònoma de Barcelona y Université Paris Ouest Nanterre) es profesora agregada Serra Húnter en la Facultad de Educación de la Universitat de Lleida (España). Imparte asignaturas de didáctica del inglés como lengua extranjera (EFL) y AICLE en los Grados de Educación Infantil y Primaria, así como métodos de investigación educativa en el Máster de Profesorado de Secundaria. Es la coordinadora del doble grado de Educación Infantil y Primaria de la Universitat de Lleida.
Sus intereses de investigación incluyen la interacción entre iguales en el aula de lengua extranjera, la enseñanza de lenguas basada en contenidos (AICLE y EMI) y la calidad del input docente en entornos de instrucción.
Actualmente, es la investigadora principal de un proyecto de investigación financiado por la Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación (AGAUR), titulado “La mirada reflexiva en la enseñanza de lenguas: Transformar las prácticas docentes a través de la observación y la retroalimentación entre iguales en la formación inicial de maestros y profesorado de inglés” (ARMIF 00005 2023), cuyo objetivo es mejorar la calidad de la formación inicial del profesorado en Cataluña.
Capítols de llibre/capítulos de libro/book chapters (2018-2024):
- Vraciu, A., & Pladevall-Ballester, E. (2024). Early English language learning: Exploring pedagogical practices in a pre-primary EFL class in Catalonia through systematic observation. In S. Mourao & C. Leslie (Eds.), Researching Educational Practices, Teacher Education and Professional Development for Early Language Learning (pp. 80-96). Routledge.
- Vraciu, A., Soler, D., & Ramos, J. M. (2022). Propostes didàctiques per al desenvolupament de la CDD a les assignatures d’especialitat de l’àmbit lingüístic. In R. Palau Martin & J. Mogas Recalde (Eds.), Activitats per al desenvolupament de la competència digital docent al màster de formació del professorat (pp. 33-52). Barcelona: Octaedro.
- Vraciu, A., Marsol, A., & Casanovas, M. (2022). El desenvolupament de la CDD al màster de formació del professorat de la UdL. In R. Palau Martin & J. Mogas Recalde (Eds.), La competència digital docent al màster de formació del professorat de les universitats de Catalunya (pp. 45-53). Barcelona: Octaedro.
- Roquet, H., Vraciu, A., & Nicolás-Conesa, F. (2019). The effect of intensity of English medium instruction programmes in higher education: The case of morphosyntax in Economics undergraduates. In L. Marqués-Pascual & A. Cortijo-Ocaña (Eds.), Second and Third Language Acquisition in Bilingual Contexts (pp. 69-106). Delaware: Juan de la Cuesta.
Articles/artículos (revisats per parells/revisión por pares/peer-reviewed) (2018-2024):
- Mocanu, V., & Vraciu, A. (2024). Lecturer identity as a nexus between EMI planning and practice: a case study at the University of Lleida (Spain). Current Issues in Language Planning, 1–17. https://doi.org/10.1080/14664208.2024.2376964 Vraciu, A., & Marsol, A. (2023). Content-specific vocabulary in CLIL: Exploring L2 learning outcomes in a primary education programme in Catalonia. Language Teaching Research.
- Vraciu, A., & Curell, H. (2022). Language learning opportunities in native vs. non-native EMI lecturer input: Insights for a language-aware approach to EMI teacher training. Innovation in Language Learning and Teaching, 16(4-5), 337-350. https://doi.org/10.1080/17501229.2022.2030905
- Vraciu, A., & Pladevall-Ballester, E. (2022). L1 use in peer interaction: Exploring time and proficiency pairing effects in primary school EFL. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(4), 1433-1450. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1892967
- Roquet, H., Vraciu, A., Nicolás-Conesa, F., & Pérez-Vidal, C. (2022). Adjunct instruction in higher education: Examining the effects on English foreign language proficiency. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(4), 1377-1398. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1892970
- Pladevall-Ballester, E., & Vraciu, A. (2020). EFL child peer interaction: Measuring the effect of time, proficiency pairing, and language of interaction. Studies in Second Language Learning and Teaching, 10(3), 449-472. https://doi.org/10.14746/ssllt.2020.10.3.5
- Vraciu, A. (2020). Production accuracy of verb morphology in early EFL: Does primary school CLIL make a difference? Linx, 81, 1–26. https://doi.org/10.4000/linx.3857
- Vraciu, A., & Capdevila Tomàs, Y. (2019). Focus on form in content-based instruction: Practical ideas for raising language awareness in primary school arts and crafts CLIL. e-Teals: An e-journal of Teacher Education and Applied Language Studies, (9), 41-56. https://doi.org/10.2478/eteals-2019-0002
Graduate level:
- Introduction to English language and its didactics
- Integrated projects in English as a foreign language
Postgraduate level:
- Innovation in ELT and educational research methods
Current PhD Supervision:
- Title: The development of pre-service English language teachers’ mindset: a case study of secondary school teachers at University of Lleida
Student: Iris Solà Cortada